”Det är fantastiskt att se hur stor skillnad fysisk aktivitet kan göra”

När läkaren Johannes Arnell skriver ut recept till sina patienter är det inte alltid milligram i ordinationen, utan minuter.
– Det är fantastiskt hur mycket en promenad om dagen kan göra för en patient som lider av till exempel sömnproblem, depression, migrän, högt blodtryck eller livsstilsrelaterade sjukdomar, säger han.

Johannes Arnell kopplar upp sig vid datorn vid köksbordet i villan i Åby. Han jobbar hemifrån den dagen vi har bestämt tid för intervju. 90 procent av veckans arbetstid tillbringar han på Kneippens vårdcentral i Norrköping där han arbetar som ST-läkare. Resten av timmarna, och mer därtill, går till vidareutbildningen till distriktsläkare. Med en fru som nyligen doktorerat, och därtill fyra barn, vet han förstås allt om hur viktigt – och svårt – det är att få ihop vardagspusslet.

– Aktiviteter får man inte slarva med. Själv är jag en nörd när det gäller beachvolleyboll. Det är min återhämtning och träning, både mentalt och fysiskt. Som en sandlåda för vuxna där jag kan slänga mig med min nästan två meter långa kropp utan att skada mig allt för mycket, säger han och skrattar.

God lyssnare
Så låter det när Johannes berättar om sin aktiva vardag. I sitt yrke lägger han mycket tid på att lyssna till patienternas berättelser.

– Man kan säga att det är den här delen som lockade mig till läkarjobbet. Jag vill bli distriktsläkare på en vårdcentral just för möjligheten att följa mina patienter från deras första besök och framåt och därmed skapa mig ett helhetsperspektiv.

När en person kommer till vårdcentralen och beskriver till exempel sömnproblem, nedstämdhet och huvudvärk gör Johannes först en medicinsk bedömning. Men i nästa steg, gärna innan eventuella medicinska preparat kommer på tal, vill han höra hur patientens aktiva vardag ser ut.

Motiverande samtal
– Det här kallas för motiverande samtal och är en stor del i hur vi ska behandla vidare. Vi pratar om motionsvanor, eventuella svårigheter och patientens inställning till fysisk aktivitet. Utifrån svaren kan jag identifiera den nuvarande aktivitetsnivån och om det finns något i själva sjukdomsbilden som kan avhjälpas, förbättras eller förebyggas genom att kroppen får arbeta mer. Om jag bedömer att det är så kan jag skriva ut ett recept på fysisk aktivitet.

Ofta blir samtalen mänskliga, beskriver Johannes. En viktig pratstund om livet där han som läkare letar efter luckor i patientens ofta stressiga tillvaro. Han försöker få patienten att själv komma fram till att mer aktivitet är nyttigt och därmed gör plats för det i sin vardag.

– Fysisk aktivitet på recept (FaR) är en evidensbaserad metod vid 36 olika diagnoser. Forskningen visar att 150–300 minuters aktivitet per vecka gör mest nytta och tyvärr är det få som når upp till det idag.
– Det behöver inte handla om dyra gymkort eller hårda löpturer, utan raska promenader räcker bra. Gärna i ett tempo så att pulsen går upp.

Lägg till en mikrovana
Försök att bryta långvarigt stillasittande med små rörelsepauser. Sätt inga orimliga mål med gym flera gånger i veckan om du har en pressad vardag.
– Ta en snabb promenad istället. Efter lite frisk luft sover de flesta bättre dessutom.
Och så en sak till som Johannes vill understryka noga:
– Ta med barnen!

Digital hygien
Som läkare och pappa oroar han sig mycket för stillasittandet vid skärmarna. Ett nutidsproblem som bara växer. Digital hygien bör vara en av de första och viktigaste åtgärderna i hemmen, menar han.

– Det ger stora vinster att begränsa användandet av telefoner och plattor innan läggdags. Hitta på andra saker med barnen istället. Ta med dem på promenad, gå ut och lek. ”Kom under hökens vingar” är jättekul!

Kunskapen om hur viktigt det är med aktivitet finns i dagens samhälle. Nu gäller det att omsätta det till verklighet också. Att få in rörelse ännu mer i skolorna är ett sätt. Men Johannes vill också se en förändring i de olika utbildningarna inom vårdyrkena.

– När jag läste på läkarprogrammet hade vi inte en enda föreläsning om hur viktigt det är med fysisk aktivitet och hur vi kan hjälpa patienterna genom motiverande samtal. Det finns stor förbättringspotential både i grundutbildningen och i fortbildningar för färdiga läkare, säger han.

Kan det bero på att läkare saknas och att motiverande samtal tar lite extra tid?
– Möjligt. Men jag tror att vi vinner på den här behandlingsformen i längden. Det kan krävas ett lyhört ledarskap på arbetsplatsen. Låt varje läkare vara med och styra sin egen tidbokning själv. Han eller hon vet bäst vad patienten i fråga behöver.

Vad vill du ge för råd till läkare som inte är vana vid att arbeta med FaR?
– Ta dig en stund att nyfiket fundera på patienten du har framför dig. Vad kan hon eller han gynnas av? Kika gärna på fyss.se för inspiration och evidens.
– Det är ett viktigt faktum att effekten av vad vi som läkare säger är stor och vi kan skapa ett viktigt förtroende genom att ta oss extra tid och lyssna på våra patienter.

Föreläsare
Johannes delar med sig av sin kunskap och erfarenhet inom området på olika föreläsningar.
Den 19 oktober hålls en utbildningsdag om hälsosamtal i Linköping och där han finns med som en av talarna.

– Vi har länge vetat att rörelse är bra för kroppen, men att regelbunden aktivitet, till exempel promenader, kan göra så enormt stor skillnad för oss, det är nytt och riktigt, riktigt häftigt. Det hoppas jag att fler tar till sig av och utnyttjar allt mer, säger han.

Text: Anna Lindén, Granit PR och kommunikation
Bild: Privat

Faktaruta FaR

  • Fysisk aktivitet på recept (FaR) innebär att du får stöd av din vårdkontakt för att hitta en fysisk aktivitet på en nivå som passar dina behov och förutsättningar.
  • FaR kan ersätta eller komplettera läkemedel. Vid regelbunden aktivitet sker förändringar i kroppen och hjärnan. Du orkar mer, får bättre kondition, starkare muskler och mår bättre fysiskt och psykiskt. Ofta sover du bättre, känner dig gladare och kan hantera stressiga situationer på ett bättre sätt.
  • Det går att förebygga, förbättra och behandla många sjukdomar med hjälp av fysisk aktivitet, bland annat högt blodtryck, stroke, hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes, övervikt, benskörhet, depression, demens samt flera cancersjukdomar.
  • Vid behandling med FaR ingår motiverande samtal om tidigare och nuvarande fysisk aktivitet. En skriftlig ordination på en eller flera fysiska aktiviteter som är anpassade till dig. Uppföljning utifrån behov.

 

 

Johannes Arnell
Ålder: 37 år.
Familj: Fru, fyra barn och en dvärghamster.
Gör: ST-läkare i Norrköping. Ett studieår kvar till distriktsläkare.
Fritidsintressen: Beachvolleyboll. Det är nyttigt både för kroppen och huvudet, som schack med rörelse ungefär.
Boktips: Hjärnstark av Anders Hansen. Det är en ögonöppnare kring hur viktigt det är med rörelse.

Publicerat: 28 september, 2022 Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum Faktaansvarig: Matti Leijon

  • Strategin Sätt Östergötland i rörelse.nu, ger ett grundläggande ramverk för ett strategiskt arbete med sikte på ett aktivare östergötland 2025. Syftet är att stärka ett långsiktigt arbete för jämlik hälsa genom ökad fysisk aktivitet – där nyckeln till framgång är samverkan. Fundera på hur du och din organisation kan medverka till det.