- Skola och utbildning
- Barn 0-17 år
- Valdemarsvik
Lyckad pulsträning i Valdemarsvik
Pulsträningen som skapat bättre studieresultat och ett större lugn på Vammarskolan i Valdemarsvik fyller tio år i höst. Lärarna bakom det lyckade konceptet hoppas att det lever många år till – och att det kan utvecklas.
– Vi kallar det fortfarande för ett projekt efter tio år. Drömmen är att det ska få fortsätta, säger språkläraren Daniel Hermansson.
När Sätt Östergötland i rörelse drog i gång berättelserna om goda exempel var satsningen på pulsträning i Valdemarsvik först ut. Konceptet, där högstadieeleverna har fysisk aktivitet fem gånger i veckan, har skapat ett större lugn och bättre studieresultat. Utöver tre pass i idrott- och hälsa får eleverna två så kallade pulspass efter en modell som man plockat från Naperville Central High School utanför Chicago.
I höst fyller pulsträningen på skolan tio år. De fyra lärarna som initierade satsningen har alla varit från skolan under perioder – men i dag finns tre av dem kvar.
– Vi sa från början att för att det här ska funka, måste det vara personoberoende och som mest har nio olika lärare varit pulsledare, säger Daniel Hermansson och fortsätter:
– Vi är glada att det har satt sig i väggarna, och att vi fått hålla på så här länge är en stor styrka. I dag har pulspassen en hög prioritet och schemaläggs på tider så eleverna kan ta vara på effekterna som vi hoppas att de får av de här pulspassen.
Kollegan Mats Nahlbom, matte- och NO-lärare, håller med:
– Vi hade en föreläsning för politiker inom Region Östergötland som kom med en intressant reflektion. ”Om ni överlevt två, snart tre, mandatperioder, då måste det fungera.” Ja, det kostar pengar. Det är en merinsats för skolan. Men trots tider av neddragningar är det inte ifrågasatt.
Varierat innehåll
Enkelt sammanfattat handlar pulsträningen om att eleverna ska hålla sig på 70 till 80 procent av sin maxpuls i 20 minuter under ett 40-minuterspass. Innehållet på passen varierar från gång till gång. Allt från stationsträning till bollsporter och raska promenader. Efter dusch väntar lektioner i teoretiska ämnen.
– Vi har landat i att det är väldigt viktigt att prova på så mycket som möjligt. Vissa älskar bollar, andra gör inte det. Eleverna är otroligt på. Visst, de får inte lika många håltimmar som på andra skolor, men vi upplever att de får igen det, säger Daniel.
För att se om träningen hade någon på studieresultaten utvärderades en testklass för ett antal år sedan. När resultaten visade sig vara positiva fick alla högstadieelever samma upplägg och samtidig upplevdes ett större lugn på skolan.
Under åren har kommuner stått i kö för att få besöka Vammarskolan och lärargänget som initierade metoden bildade företaget Hjärnbyggarna för att hantera efterfrågan på föreläsningar.– Vi har nog haft 150 skolor som hälsat på från Sverige och Finland. Vi har hört jättemånga framgångshistorier, men generellt är svensk skola inte så bra kontinuitet och en sådan har sak kan vara på tapeten i tre-fyra år innan det läggs ner, säger Mats Nahlbom.
Fortsatt satsning
På Vammarskolan fortsätter alltjämt pulsträningen. Mats och Daniel hoppas och drömmer om utveckling av det de fortfarande ser som ett ”projekt” – trots att det gått tio år. För att det lyckats leva så länge finns några viktiga framgångsfaktorer. Daniel och Mats nämner saker för som att få med många lärare. Regelbunden utbildning till föräldrar, elever och kollegor. Variation i upplägget.– Det vi dock tror är den största framgångsfaktorn är att eleverna inte blir bedömda under pulspassen. Var och en arbetar efter sina förutsättningar och då pulsen/maxpulsen är högst individuell kan man svårligen "slå" någon annan, säger Daniel.
Lärarna hoppas att satsningen kan leva många år till och Mats är övertygad om att det går att hitta fler saker och effekter. Men då krävs mer resurser.– Vi skulle gärna få in forskarögon som tittar in i det här med ett kritiskt förhållningssätt, kritiska frågor. Vi som varit i det länge blir lätt färgade. Jag förstår att det är svårt med dagens budgetläge, men jag tror att det skulle göra enorm nytta.
Text: Marcus Nyenger, Granit PR & kommunikation
Foto: AJ Produkter
Publicerad
Pulspass på Vammarskolan
Pulsträningen på Vammarskolan i Valdemarsvik fyller tio år i höst. Satsningen har skapat ett större lugn och bättre studieresultat på högstadieskolan.
Fler goda exempel
Rörelse och mat – en lyckad kombination
Mat och rörelse är två viktiga delar i projektet Röda tråden på Skönbergaskolan i Söderköping. – Båda sakerna går ju i varandra - mat och fysisk aktivitet är ju avgörande faktorer för barns hälsa och utveckling, berättar pedagogen Pernilla Hertzman på Skönbergaskolan.Varje dag på förskolan är en vitaminkick
En rödbetsstav kan bli en fin krita om man blöter den lite i ena änden. Gröna bönor är både lena att känna på och jättebra att räkna. Och en morot gör roliga ljud när man tuggar på den. På förskolan Blanka i Vadstena är maten en spännande del av barnens vardag.Lärare och elever tränar tillsammans
Naturvetenskap, musik och bild och – träning. Det är inriktningen på S:t Lars gymnasium i Linköping. Och det sistnämnda, lite mer oskrivna inslaget, ja det gäller både elever och lärare.Sluta vuxengissa på hur barn vill aktivera sig
Samverkan, långsiktighet och lyhördhet. Tre nyckelord som formar det viktiga arbetet i Sätt Skåne i rörelse – en nystartad satsning med systerorganisationen i Östergötland som förebild.Barn har rätt till fysisk aktivitet
Ängsliga föräldrar gör sina barn en otjänst som skjutsar dem till skolan. – Det leder bara till att barnen rör på sig för lite. Istället ska föräldrar tänka: jag älskar dig, därför ska du gå eller cykla till skolan, säger Anna-Karin Lundqvist, biträdande professor vid Luleå universitet.Det finns hopp för glädje och starka ben
Föreställ dig 32 422 722 hopp med hopprep. Och vilken motion och glädje alla dessa hopp har gett barn och vuxna i skolor och föreningar runt om i Sverige. Dessa svindlande trettiotvå och en halv miljoner skutt är resultatet av 2022 års Hopprepsskoj. Nu är det dags igen!