Belastande arbetsmiljö för servitriser
Många servitriser har en arbetsmiljö som innebär många tunga lyft varje dag. Vissa lyfter motsvarande en elefant om dagen. Det är en kravfylld arbetsmiljö där förekomst av stress och dålig ergonomi är en del av vardagen för många.
Vi vet att just kombinationen tunga eller upprepade lyft och upplevelse av stress med liten kontroll över arbetet ökar risken för belastningsbesvär.
Jag som ergonom och överläkare Ulf Flodin intervjuades av tidningen Hotellrevyn. Artikeln handlar om en utredning där en servitris hade drabbats av en arbetsskada. Nedan kan du ta del av artikeln från Hotellrevyn: "Så många elefanter lyfter du på jobbet".
Vi ger dig också råd kring hur du kan förebygga arbetsskador. Längst ner i blogginlägget finns lästips från Prevent, Arbetsmiljöverket och arbetsmiljöupplysningen.
Journalist Ann Patmalnieks från Tidningen Hotellrevyn intervjuar överläkare Ulf Flodin och ergonom Charlotte Wåhlin om en utredning av arbetsskada och arbetsbelastning för servitriser. En servitris kan lyfta två ton per dag, en belastning som motsvarar en ung elefant. Snablar, vad tungt!
Tidningen hotellrevyn ges ut ges ut av Hotell- och restaurangfacket (HRF). På Arbets- och miljömedicin ser vi mycket positivt på att fackliga organisationer lyfter arbetsmiljöfrågan då många inom restaurangbranschen drabbas av belastningsrelaterade besvär. Det kan handla om besvär från muskler och leder i armar, axlar, nacke och rygg, men även besvär från knä och fötter. Det är jobbigt att stå och gå länge. Stressrelaterade besvär rapporteras också bland många. Om vi ska kunna förebygga skador behöver vi samverka med både arbetsgivare och fackliga parter och även företagshälsovård och andra vårdgivare som träffar anställda med arbetsorsakade besvär och arbetsskador.
Här kan du ta del av artikeln som journalist Ann Patmalnieks från tidningen Hotellrevyn har skrivit: "Så många elefanter lyfter du på jobbet"
På sociala medier löd rubriken "Snablar, vad tungt! Två till tre ton per dag bar en servitris med vanliga arbetsuppgifter". Fyndig rubrik tycker jag.
I tidningen hotellrevyn ger Ulf och jag följande råd till dig som arbetar inom restaurangbranschen. Vi kan inte nog betona hur viktigt det förebyggande arbetet är:
Våga ställa krav på arbetsmiljön. Arbetsgivaren är skyldig att regelbundet bedöma riskerna för belastningsbesvär och erbjuda utbildning.Påverka kulturen. Visa att det är okej att be om hjälp.Se över rutinerna. Måste uppgiften göras vid just det tillfället och på det sättet, eller går det att underlätta?Diskutera riskerna på arbetsplatsen. Vilka tunga eller ensidiga uppgifter finns? Var varandras extra ögon, ibland tänker man inte på hur man själv arbetar.Be arbetsgivaren att ta kontakt med företagshälsovården för att få stöd med förebyggande insatser.Ta värk och smärta på allvar. Det är lättast att förebygga problemen i ett tidigt skede.Ensidiga arbetsställningar och högt arbetstempot är en del av servitrisens arbetsvardag. En sund arbetsmiljö med rimliga krav och god ergonomi kan bidra till att förebygga arbetsskador.
Välkommen med frågor eller kommentera inlägget om du har egna funderingar och erfarenheter.
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Publicerad
Kommentarer